PYTANIE - ODPOWIEDŹ: UPRAWIAM SPORT, ALE I TAK TYJĘ, CO POWINIENEM ZROBIĆ?

Kiedy łączymy aktywność fizyczną z dietą, bardzo często wpływa to negatywnie na utratę naszej wagi, a może spowodować nawet jej wzrost. Jak to wyjaśnić? Czy sport może spowodować przyrost wagi? Czy to oznacza, że mamy przestać uprawiać sport, gdy jesteśmy na diecie?

 

Większość ludzi przychodzących do klubu fitness ma ten sam cel: chcą uprawiać sport, by stracić na wadze lub po prostu zapobiec jej przyrostowi. Tymczasem wiele osób zaskakuje to, że przybierają na wadze, gdy łączą aktywność fizyczną z dietą. Czym jest to spowodowane? Czy sport wpływa na utratę wagi, czy na jej przyrost? Jak można przyspieszyć utratę wagi? Wyjaśnia nam to Julie, trener sportowy Domyos.

 

W jaki sposób sport może spowodować przyrost wagi?

Kiedy zaczynamy uprawiać sport, rozwijamy mięśnie, zwiększając tym samym naszą masę mięśniową. Oznacza to, że zaczniemy ważyć więcej. Jednak nie oznacza to, że nasza tkanka tłuszczowa przestanie się zmniejszać: cały czas chudniemy, chociaż jednocześnie przybieramy lekko na wadze. Jeśli chodzi o osoby intensywnie uprawiające sport, występuje ta sama zależność: możemy zauważyć przyrost wagi, ponieważ sport zwiększa masę mięśniową, która waży więcej niż tkanka tłuszczowa. Mięśnie zbudowane są z ciężkiej tkanki, dlatego nasza waga może wskazać o 1, 2 a nawet 3 kilogramy więcej.

 

Czy sport może spowodować utratę wagi?

Trzeba podkreślić, że aktywność fizyczna pomaga zmniejszyć tkankę tłuszczową, gdy jest uzupełnieniem zbilansowanego sposobu odżywiania. Sport pomaga także ustabilizować wagę i zachowania żywieniowe oraz utrzymać dobre samopoczucie fizyczne i psychiczne. Aktywność fizyczna zwiększa ogólne wydatki energetyczne całego ciała, co jest niezbędne, jeśli chcemy stracić na wadze lub utrzymać ją po zakończeniu diety. Sprzyja lepszemu spalaniu tkanki tłuszczowej, która stanowi paliwo podczas wysiłku. Uprawianie sportu zmniejsza także ryzyko cukrzycy, ponieważ zmniejsza odporność na insulinę. Obniża to poziom cukru we krwi, czyli glikemię. Sport wpływa także doskonale na stan naszego układu sercowo-naczyniowego. Pomaga zmniejszyć ciśnienie krwi i podnosi poziom dobrego cholesterolu.

 

Jak mogę się upewnić, że sport wpływa na zmniejszenie tkanki tłuszczowej?

By się tego dowiedzieć, musisz określić swój  poziom zawartości tkanki mięśniowej i tłuszczowej w organizmie. Niektóre zaawansowane technicznie wagi pozwalają nam poznać tę wartość. Także specjaliści ds. żywienia i dietetycy mogą ją określić w ramach tak zwanej analizy impedancji bioelektrycznej, podczas której umieszcza się elektrody w różnych miejscach na ciele.

 

Co należy robić, by dzięki aktywności fizycznej stracić na wadze?

Jeśli chcemy stracić na wadze, musimy zróżnicować naszą aktywność, a przede wszystkim połączyć ćwiczenia wzmacniające mięśnie z treningiem cardio. Z jednej strony wzmacnianie mięśni pomaga przyspieszyć metabolizm podstawowy - zaczynamy spalać więcej kalorii zarówno podczas odpoczynku, jak i w trakcie aktywności fizycznej. Z drugiej strony trening cardio wpływa na lipolizę, czyli "zużywanie" tkanki tłuszczowej jako energii. Trenujmy tak, by 50% treningu poświęcić na wzmacnianie mięśni, a drugie 50% na trening cardio, 3 razy w tygodniu (to najlepsze rozwiązanie).

 

Nie zapominajmy o zdrowym i zrównoważonym odżywianiu (białka, warzywa, produkty zawierające skrobię - każde powinno stanowić 1/3 posiłku). Jedzmy owoce, które są bogate w witaminy, ale unikajmy podjadania między posiłkami. Jeśli spożywamy więcej kalorii niż potrzebuje nasz organizm (średnio 2000 kalorii dziennie dla kobiet, 2500 dla mężczyzn), będzie nam trudno zrównoważyć nasze wydatki energetyczne podczas aktywności fizycznej. Uprawianie sportu nie oznacza, że możemy jeść bardziej tłusto bez ryzyka przytycia… Sama aktywność fizyczna nie usprawiedliwia łakomstwa. Zatem jeśli chcemy schudnąć, musimy ograniczyć ilość spożywanego jedzenia.

 

 

 

Można zatem przybrać na wadze pomimo uprawiania sportu. Jest to spowodowane zwiększeniem masy mięśniowej, czyli powiększaniem się objętości naszych mięśni. Nie oznacza to, że nie tracimy tkanki tłuszczowej, ale że równoważymy całość. Jeśli chcemy szybciej schudnąć, musimy postawić na zwycięski duet: wzmacnianie mięśni + trening cardio. Na koniec zapamiętajmy, że zbyt obfite lub tłuste posiłki zatrzymują utratę wagi. Zachowujmy więc rozsądek na talerzu!

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
FITNESS

Rower eliptyczny mobilizuje do pracy 80 % mięśni ciała. I robi to tak łagodnie… Domyos - Twój partner fitness - pomoże Ci zwalczyć tłuszcz przy pomocy roweru eliptycznego.

(4)
ROZNE SPORTY

Masz kilka zbędnych kilogramów i chcesz się ich pozbyć? Najlepiej będzie, jeśli połączysz zrównoważoną dietę z regularną aktywnością sportową. Oto nasze porady.

(1)
GORA STRONY