TRENING SIŁOWY A DORASTANIE

(2)

Choć ćwiczenia siłowe cieszą się dużą popularnością wśród nastolatków, należy uprzedzić ich o zagrożeniach związanych z tą formą aktywności. Trening siłowy i dorastanie: czy są kompatybilne?

 

Trening siłowy: sport dla nastolatków?

Trening siłowy to sport przyciągający wielu nastolatków, którzy pragną poznać swoje ciało i jego ograniczenia. Zależy im na przyroście masy mięśniowej i ukształtowaniu młodej sylwetki.

 

Słyszymy jednak często, że trening siłowy w młodym wieku ma szkodliwy wpływ na zdrowie. Jest postrzegany jako niebezpieczny, ponieważ uważa się, że hamuje wzrost, zmniejsza elastyczność, ogranicza wydolność sercowo-oddechową i powoduje uszkodzenia ścięgien oraz stawów u młodych ludzi. Jak jest naprawdę?

 

Ćwiczyć z umiarem

Prawdą jest, że intensywne treningi siłowe w okresie dorastania mogą nieść z sobą pewne konsekwencje dla rozwoju i ogólnego stanu zdrowia. Nie wolno zapominać, że jest to sport obciążający w dość istotnym stopniu mięśnie i stawy, a uprawianie go bez zachowania środków ostrożności może być niebezpieczne. Nadmierne obciążenie układu szkieletowego może również prowadzić do urazów pleców.

 

Zaczynając treningi siłowe, trzeba więc być ostrożnym. Należy przede wszystkim unikać podnoszenia zbyt dużych obciążeń oraz intensywnych treningów. Nastolatki, których słabe punkty to kręgosłup, więzadła i tkanka chrzęstna, nie powinny wykonywać pewnych ćwiczeń: przysiady ze sztangą, wyciskanie sztangi siedząc oraz martwy ciąg są zakazane!

 

Odradza się rozpoczynanie treningów siłowych przed 15 rokiem życia, w szczególności dziewczętom. Wcześniej należy się skupić raczej na zajęciach fitness, treningu kardio. Rozpoczynając treningi siłowe, udaj się do specjalistycznego klubu i stosuj się do zaleceń doświadczonego trenera, który pokaże ci, jak powinieneś ćwiczyć. Najgorsze, co możesz zrobić, to nieprawidłowo wykonywać ćwiczenia: ryzykujesz wtedy kontuzją.

 

Jeśli koniecznie chcesz uprawiać trening siłowy, zachowaj dużą ostrożność podczas ćwiczeń.

 

Sposób na zdrowe treningi

  • Uważaj szczególnie na stawy, które w okresie dorastania są bardzo wrażliwe!

  • Nie interesuj się przyrostem masy mięśniowej, dietami i redukcją masy tłuszczowej: to tematy zarezerwowane dla dorosłych.

  • Odżywiaj się zdrowo, jedz do syta, unikając suplementów diety, które nie są dostosowane do twojego rosnącego jeszcze ciała.

  • Włącz do treningów ćwiczenia zwiększające giętkość, aby zachować elastyczność.

  • Traktuj trening siłowy jako uzupełnienie innego sportu, na przykład zespołowego lub wytrzymałościowego, aby zwiększać swoją wydolność sercowo-oddechową.

  • Aby twoja aktywność miała umiarkowany charakter, zacznij od jednego treningu tygodniowo, uzupełniającego inną dyscyplinę. Z roku na rok zwiększaj liczbę sesji treningowych.

  • A może warto uprawiać ten sport z jednym z rodziców? Podkreślisz w ten sposób swoją motywację i dodasz treningom dodatkowego smaku!

  • Skonsultuj się z lekarzem, aby dowiedzieć się, czy taka forma aktywności będzie dla ciebie odpowiednia…

 

Pamiętaj również, że metoda treningowa Lafay jest szczególnie zalecana nastolatkom, ponieważ pozwala zwiększać siłę, wytrzymałość, odporność, moc oraz elastyczność dzięki progresywnym treningom, które pomagają zachować motywację. Proponowane w ramach tej metody ćwiczenia nie są niebezpieczne ani urazowe, ponieważ wykonuje się je z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała.

 

Zalety treningu siłowego

Wbrew panującym stereotypom trening siłowy w okresie dorastania nie ma wyłącznie negatywnych skutków dla ciała. Jeśli jest wykonywany z umiarem, umożliwia przyrost masy kostnej i wspomaga kształtowanie się ciała. Liczy się rozsądek.

 

Trening siłowy można ponadto łatwo połączyć z inną dyscypliną. W uzupełnieniu do któregoś ze sportów walki może być na przykład uprawiany w celu zwiększania siły i prędkości.

 

Z psychologicznego punktu widzenia ćwiczenia siłowe pozwalają zwiększyć pewność siebie, wiarę w swoje możliwości i wytrwałość. Działają bardzo stymulująco, szczególnie u młodzieży.

 

 

 

Trening siłowy w okresie dorastania nie przeszkadza więc w rozwoju, pod warunkiem, że stosujemy go z zachowaniem środków ostrożności. Aktywność ta w różny sposób wpływa na ciało różnych osób, ale w czasach, w których otyłość dotyka coraz więcej młodych ludzi, może okazać się skuteczna, jeśli połączymy ją z aktywnością kardio. 

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
Zestaw hantli 30 kg
319,99 zł*
4.50 / 5 2 Opinie
    Ławeczka treningowa 100
    429,99 zł*
    3.00 / 5 1 Opinia
      GORA STRONY