ZA ZIMNO NA FITNESS…?

(1)

Nie każdy lubi sport zimową porą, a szkoda: uprawianie sportu w chłodne dni służy naszej odporności! Odkryj nasze porady, pozwalające ochronić się przed zimnem
i ćwiczyć nawet wtedy, kiedy termometr zbliża się do zera albo jest na minusie!

 

Uprawianie sportu zimą

Postanowiłeś zmierzyć się z zimową aurą i iść poćwiczyć? Upewnij się, czy właściwie się zabezpieczyłeś przed zmianami temperatury… Uwaga na mięśnie! Chłód zwiększa ryzyko urazów mięśni. Dlaczego? Pod wpływem zimna, średnica naszych naczyń krwionośnych się zmniejsza, co powoduje gorsze ukrwienie mięśni
i poszczególnych części ciała. Efektem jest zwiększone ryzyko urazów. Niesprzyjające warunki pogodowe również mogą Cię odwieść od uprawiania sportu w zimne dni: śnieg, oblodzona nawierzchnia i wiatr wiążą się często
z ryzykiem niefortunnego upadku.

 

Przygotować się na zimno

Uprawianie sportu zimą wiąże się z przestrzeganiem kilku zasad, żeby uniknąć wychłodzenia i odwodnienia, jak również, by dostarczyć naszemu organizmowi energię, której potrzebuje do wykonania wysiłku. Jeżeli chcesz trenować unikając zbędnego ryzyka, przestrzegaj naszych zaleceń.

 

1. Ekwipunek

Przed wyjściem na dwór warto zadbać o ekwipunek. Kiedy jest chłodno, Twoja energia skupia się bowiem przede wszystkim na ogrzaniu ciała. Jeżeli chcesz być dobrze chroniony, najlepiej załóż kilka warstw ubrań. Ale nie za dużo! Pamiętaj, że im więcej się ruszasz, tym bardziej ciało się rozgrzewa, a Ty się pocisz… a to właśnie wilgoć przewodzi zimno, co oznacza, że pot powoduje ochłodzenie ciała. Kiedy Twoje ciało się wychładza, pogarsza się ukrwienie, co zwiększa ryzyko urazów. Wybieraj raczej syntetyczne, izolujące i oddychające tkaniny, które pozwolą Ci pozostać suchym w trakcie wysiłku. W szczególności zadbaj o ręce, stopy i głowę: to one są w szczególności narażone na chłód. Noś czapkę i rękawiczki. Jeżeli temperatura powoduje, że jest Ci naprawdę zimno, spróbuj użyć podgrzewaczy do stóp lub dłoni.

 

2. Rozgrzewka

Ziąb równa się ryzyko urazów! Uprawianie sportu niezależnie od warunków jest szczytnym zamiarem: zimą warto jednak zachować ostrożność. Żeby dobrze zacząć trening, konieczna jest rozgrzewka. Twoje ciało potrzebuje podwyższonej temperatury żeby rozgrzać mięśnie i być sprawniejsze. Jest to tym bardziej prawdziwe, im chłodniej jest na dworze. Dzięki dobremu fizycznemu przygotowaniu, naczynia krwionośne rozszerzają się, co zapewnia optymalne krążenie w trakcie wysiłku. Wybieraj w szczególności aktywne ćwiczenia rozciągające, które zapobiegną naderwaniu mięśni: unoszenie kolan, „pięty do pośladków”, squaty, przekładanka… Poskacz też chwilę na skakance, to dobry trening kardio. Kiedy jest zimno, nie wahaj się wydłużyć czasu przeznaczonego na rozgrzewkę. Twoje mięśnie, ścięgna i wiązadła potrzebują więcej czasu, żeby się rozluźnić.

 

3. Lekki posiłek

Należy jeść tłuściej kiedy jest zimno: prawda czy fałsz? Na to pytanie odpowiada Maria Fauchille, dietetyczka Aptonia. „Kiedy jest zimno, sportowiec musi przede wszystkim zapewnić sobie ilość energii niezbędną do wykonania planowanego wysiłku. Nie oznacza to, że na jego talerzu ma być więcej tłustych potraw, a raczej że powinien zwiększyć ilość spożywanych węglowodanów (cukrów złożonych, czyli wolno przyswajalnych – zboża, makarony, ryże, rośliny strączkowe, ziemniaki itd.)
i ograniczyć ilość lipidów (tłuszczów). W opinii Denis RICHE, francuskiego specjalisty od mikroodżywiania, «składnikami odżywczymi najlepiej przystosowanymi do zimowego wysiłku są przede wszystkim te, które umożliwiają pracę mięśni, to znaczy składniki na bazie węglowodanów. Sportowiec nie musi być tłusty, jeżeli jest dobrze ubrany, przyjmuje wystarczającą ilość pożywienia i pozostaje w ruchu»”.

 

4. Nawadnianie

Nie zapominaj o właściwym nawadnianiu organizmu, pamiętając o tym, że odczuwanie pragnienia jest mniej intensywne zimą. Pamiętaj, że kiedy jest chłodno pocimy się tak samo jak w środku lata. Zimne powietrze jest mniej wilgotne od ciepłego, co nasila utratę wody przez drogi oddechowe. Zresztą, czy nigdy nie zdarzyło Ci się poczuć niemiłego drapania w gardle podczas treningu przy niskiej temperaturze? Niezależnie od tego, czy ćwiczysz w sali czy w plenerze, pamiętaj o regularnym piciu. Mniej więcej co dziesięć minut wypij duży łyk napoju przeznaczonego na czas wysiłku.

 

5. Wejdź do środka!

Jest za zimno na uprawianie sportu w plenerze? Co z tego, skoro z Domyos wszystko staje się możliwe! Możesz zacząć biegać na bieżni, wybrać rower eliptyczny albo wioślarza i w ten sposób kontynuować swój trening. Fitness uprawiany w domu na sprzęcie do treningu kardio jest dobrym sposobem na utrzymanie formy fizycznej, niezależnie od aury! Zalety? Poprawiasz układ krążenia, umięśniasz ciało i tracisz na wadze, a ponadto możesz rozładować napięcie: to wszystko bez wychodzenia z domu! Pamiętaj również o fitnessowych zajęciach zbiorowych. Zajęć jest mnóstwo i każdy znajdzie coś dla siebie: cycling, boks, Zumba®, ABT, step, stretching… A jeżeli nie możesz się udać do klubu sportowego, skorzystaj z naszej „sztuczki” i uczęszczaj na zajęcia fitness bezpośrednio z domu, za pośrednictwem Domyos LIVE. Usługa ta jest całkowicie darmowa (na razi wyłącznie w języku francuskim): wykorzystaj to!

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
ROZNE SPORTY
conseils-shape-astuce-affiner-sa-silhouette-en-hiver

Jak wysmuklić sylwetkę? Odpowiemy na to pytanie, udzielając Ci kilku prostych i przydatnych wskazówek.

(2)
ROZNE SPORTY
conseils-cross-astuce-5-astuces-pour-passer-hiver

Lato się skończyło i nie czujesz się zbyt dobrze? Jeżeli zmiana rytmu ma na Ciebie niekorzystny wpływ, zapoznaj się z naszymi 5 poradami dotyczącymi przejścia na czas zimowy w pełnej formie.

(2)
GORA STRONY