SPORT I CIEPŁO: ŚRODKI OSTROŻNOŚCI

(3)

Lato już nadeszło i wielu z nas zamierza korzystać z możliwości trenowania na świeżym powietrzu (np. na plaży)... ale czy jesteśmy świadomi zagrożenia, które może spowodować słońce? Sport i ciepło to nie zawsze najlepsze połączenie. Należy wziąć pod uwagę różne środki ostrożności! Jak sportowiec może się przygotować do treningu na świeżym powietrzu? Domyos przedstawia zasady dotyczące uprawiania sportu w słońcu.

 

Każdego roku z niecierpliwością wyczekujemy nadejścia pięknej pogody, by móc założyć sportowe buty i w pełni korzystać z lata. Jednak czasem zupełnie zapominamy o niebezpieczeństwie, jakie może powodować słońce. Jeśli chcesz trenować w upale, musisz zdwoić swoją czujność. Poznaj zasady właściwego postępowania.

 

Przygotuj się do wysiłku

Kiedy?

Trening należy przeprowadzić wcześnie rano lub pod koniec dnia

 

Kto?

Nie pozwól dzieciom uprawiać aktywności fizycznej w upale (za wyjątkiem pływania): najmłodsi są znacznie bardziej narażeni na ryzyko odwodnienia. Ta sama zasada dotyczy osób powyżej 65 roku życia lub mających kłopoty ze zdrowiem.

 

Właściwy strój?

Wybierz lekkie ubranie (luźne i oddychające). Zdecyduj się na materiały, które szybko odprowadzają wilgoć. Unikaj ciemnych kolorów (czarny wchłania promienie słoneczne). Zmocz czapkę z daszkiem i pamiętaj o okularach przeciwsłonecznych. Na skórę nałóż kremem z filtrem (wysoki wskaźnik).

 

Porady na czas wysiłku

Pamiętaj o ryzyku odwodnienia

Jest to niebezpieczeństwo, którego nie należy ignorować, ponieważ może ono znacząco pogorszyć stan zdrowia sportowca. W trakcie uprawiania sportu tracimy wodę z 3 powodów:

  • napinające się mięśnie wytwarzają ciepło

  • podczas intensywnego wysiłku ciało się poci: traci wodę, ale także sól

  • ciepłe powietrze i słońce przyczyniają się do znacznego wzrostu ciepłoty ciała

 

W naprawdę upalne dni musisz zachować czujność. Gdy słońce mocno grzeje, zwiększa się ryzyko odwodnienia organizmu. A to z pewnością negatywnie wpłynie na Twoją wydajność! Zapamiętaj: utrata 1% wagi w postaci wody jest równoznaczna z utratą 10% siły. Tylko jedna rada: pij wodę, by zapobiec udarowi cieplnemu! Jeśli chodzi o sól: do każdego 500 ml napoju dodaj jedną szczyptę soli na każde 10° temperatury na zewnątrz (np. gdy temperatura wynosi 30°, dodaj 3 szczypty soli do 500 ml). Musisz pić, zanim poczujesz pragnienie, już od samego początku treningu, często i małymi łykami. Nie pij schłodzonej wody: dzięki temu oszczędzisz sobie problemów z zaburzeniami trawienia.

 

Regularnie się schładzaj

Jeśli uprawiasz sport w upale, musisz pamiętać o schładzaniu się. Wykorzystuj każdą okazję, by Twoja trasa przebiegała przez zacienione miejsca. Możesz co jakiś czas zwilżyć wodą twarz lub kark.

 

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Zmniejsz intensywność treningu. Nie musisz czekać na pierwsze oznaki osłabienia, by przerwać wysiłek. Udar cieplny jest naprawdę blisko, a komplikacje poudarowe mogą być poważne. W przypadku nawet nieznacznych zawrotów lub bólu głowy, przerwij trening. Od razu schowaj się w cieniu i zwilż ciało wodą.

 

Po treningu

Po zakończonym treningu nie warto ryzykować szoku termicznego: nie biegnij od razu pod prysznic w celu obniżenia temperatury ciała! Najpierw poczekaj, aż ciało się schłodzi. Przez kilka minut postój w przewiewnym i zacienionym miejscu. Jeśli chcesz ponownie wystawić się na ciepło, poczekaj co najmniej godzinę. Przerwa na odświeżenie i schłodzenie bardzo dobrze Ci zrobi!

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
GORA STRONY